Minggu, 23 Februari 2014

  03 Ogos 2013 
 Daniel Pelka (Foto: PA)  
Daniel Pelka (Foto: PA)
LONDON – Pasangan suami-isteri dari England, Marius Krezolek dan Magdalena Luczak, diganjar hukuman penjara seumur hidup. Keduanya terbukti bersalah menyiksa anak laki-lakinya sendiri hingga meninggal.
 
Daniel Pelka baru berumur empat tahun ketika terbunuh secara menyedihkan pada Mac. Luczak merupakan ibu kandung Pelka, sedangkan Krezolek berstatus sebagai ayah tirinya.
 
“Kalian melakukan aksi yang sangat brutal dan sadis,” ujar hakim dalam keputusannya, seperti dikutip Independent, Sabtu (3/8/2013).
 
“Kalian gagal menjalankan tugas utama sebagai orangtua untuk anak yang memerlukan kasih sayang anda,” lanjutnya.
 
Kisah tragis Pelka mengejutkan warga Inggeris. Mereka bertanya-tanya kenapa tidak ada pihak yang menyelamatkan kanak-kanak tersebut.
 
Pihak sekolah sebenarnya   curiga ketika melihat Pelka menjadi semakin kurus. Kanak-kanak itu juga kedapatan mengais makanan dari tong sampah. Namun, Luczak berdalih puteranya mengidap kelainan untuk menutupi perbuatannya.
 
Hasil bedahsiasat  menunjukkan, Pelka meninggal setelah menerima pukulan keras di bahagian kepala. Petugas juga menemukan kanak-kanak itu mengalami cedera di beberapa tulangnya.
 

0 komentar:

Posting Komentar

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!